OKTAN

Genom försäljningen av Racing Fuel möter vi många människor och många åsikter som alla relaterar till användningen av och skillnaden mellan Racing Fuel och vanlig bensin.

Exempel som vi ofta hör är

ensin med högoktan brinner långsammare.
Varför offra pengar på Racing Fuel? Det är inte nödvändigt att säga “man”.
Det är nödvändigt att använda högsta möjliga oktan för att få största möjliga effekt från en motor.
Du kan bara hämta bensin i Tyskland … Du kan få 100 oktan som standard bensin.
Tyvärr! De flesta saker vi hör är inte alltid rätt. Faktum är att de ofta bara är meningsfulla när man talar om användningen av vanlig standbenzine där oktan 99 är “Premium” och oktan 95 är den variant som majoriteten av konsumenterna använder.

I motorsport där användningen av högoktanig bensin är motiverat, bör det vara klart för alla motor tuner som inte bara är oktantalet för bensin som bör styra valet av rätt bensin till en trimmad motor.

Det är dock viktigt att betona att du självklart inte helt kan ignorera oktantalet.

I följande avsnitt försöker du illustrera vilken oktan som är och hur den mäts.

Avkänningsmetod

Idag mäts oktan fortfarande med en gammal metod med en enda cylindermotor. Denna motortyp kallas en “knock motor” och drivs av ingenjörer under noggrant kontrollerade förhållanden.

I samband med bestämningen av oktantalet utförs 2 slakttest.

RON (forskning oktantal) – beskriver bensinens förmåga att motverka tändningsbanan vid låga varvtal och låg belastning.
MON (motoroktanantal) – beskriver bensinens förmåga att motstå tändningsbanan vid höga varv och tunga belastningar.
RON kommer alltid att ha ett högre värde än MON (ca 8 – 10{8e597bfc65dcbc14399d61f7348ec957403148a89f7cacbf9e2d708b492c0adb})

Anti knock index

Beräknat gennemnittet av RON och MON, resulterar detta i ett värde känt som AKI (Anti-knockindex) – AKI beskriver (RON + MON) / 2, vilket ger ett medelvärde av de två värdena. Detta värde används för att bestämma AKI-oktantalet för standardbensin samt för Racing Fuel.

Octantal (upplyst)
På någon vanlig bensin i Europa kommer oktan som rapporteras av tillverkaren på tankstativet alltid att vara RON, dvs det högsta uppmätta värdet för det bränsle och inte AKI.

Vid Order Racing Bränsle arbetar du också med RON som oktan rapporterade om produkterna, men i datablad för alla produkter kan du se värdena för både RON och MON.

Flera konkurrerande tillverkare av Racing Bränsle arbetar med alla 3 värden (RON, MON & AKI) visuellt på sina produkter. Men många av dessa produkter är ofta ledande och får därför inte användas i Europa. Dessutom är den del av konkurrerande produkter som är blyfri ofta inte godkänd av FIA, CIK och FIM eftersom deras MON-värden i de flesta fall överstiger maximivärdet om. gällande bestämmelser.

RON vs. MON

Som konsument är MON ofta mycket viktigare än RON eftersom MON är inställd på högre hastighet och högre temperatur än RON-testet. Detta är på sätt och vis sant, men det är också viktigt att komma ihåg att dessa tester genomförs i konstgjorda förhållanden, som inte kan likställas med förhållandet en racing motor eller en trimmad gata motor utsätts för i verkligheten. Experiment visar faktiskt att många racingmotorer visar ett bättre förhållande mellan antalet hk och RON. Så en viktig sak att tänka på är att det inte bara är oktantalet som är viktigt, eftersom det inte alltid är bränslet med högsta oktantalet som är rätt val för bara din motor.

Tryck vs. Suck

Om man tittar på vardagliga bilar är det nog för att hitta det största urvalet av olika motortyper. Allt från den fyr- eller fyrhjuliga 4-liters japansk bil till den stora amerikanska V8-motorn.

De flesta brukar använda någon form av tillsats i deras bränsle i ett försök att öka oktan. Men det är just här där vi på Panta Racing Fuel be våra kunder att stanna upp och tänka två gånger om begreppet oktan … Vi säger att vi gör eftersom bensin variant som uppenbarligen är det rätta valet för en amerikansk V8 med stora förbränningskammare och sugning behöver absolut inte vara den rätta för en 4 eller 6 cylinder, turbo eller annan typ av tryckbeklädnadsmotor.

Faktum är att en sugmotor med stora förbränningskammare och höga varvtal behöver en snabbbrännbar bensin med ett högt oktantal. Denna motortyp behöver högoktan för att förhindra okontrollerad förbränning (detonering). Därefter en bensin med relativt hög syreförening som består av olika tillsatser för en renare, men viktigast av allt, en snabbare förbränning på grund av de stora förbränningskamrarna.

 

Snabb eller långsam förbränning

När är en bensin brännbar eller motsatt? En tumregel är att ju närmare densiteten hos en bensin (densitet) är 0.700 kg / L, desto snabbare kommer den att brinna. Det finns emellertid ett antal fler parametrar som påverkar förbränningsgraden.

Ett annat problem om. Justera en motor är att många ofta förvånas över att en snabbbränande bensin inte nödvändigtvis behöver tändning i samma utsträckning som en långsammare brännvariant, även om båda varianterna är Racing Fuels.

Ett exempel kan vara när en motor ska kartläggas till Racing Fuel och tidigare använt bensinstation. Här väljer många tyvärr att använda sina tidigare uppgifter om. smutsstorlekar, tändtid och bensin / luftförhållande.

Men det här är inte meningsfullt eftersom Racing Bränsle är alltid oxygenerad, varför det hävdas att:

Mer bränsle: (rekommendation: minst en ökning av petens storlek motsvarande syrgasinnehållet i bensinen)

Tidigare tändning: I vissa fall har vi lärt oss att en tändning med upp till några grader har visat en positiv effekt om. prestanda, vilket är meningsfullt när man arbetar med syreberikat Racingbränsle där det ofta händer att tändningen sätts för tidigt. Faktum är att när tidpunkten plötsligt är för tidigt kommer frimärkenna att vara optimala och motorn fungerar inte ordentligt. Det kan därför vara användbart att försöka minska tändningstiden och därmed uppnå önskad prestanda.

Kom alltid ihåg! När du byter från, kommer bensin till Racing Fuel att ge din motor mer bränsle. En mager blandning kan ha dödliga konsekvenser för din motor.